jom masak bubur nak tak?

Friday, 5 August 2011 |

Assalamualaikum...
haa tu dia...macam mana nak masak? orang tua tua kata bubur ni sedap woo....tambah buat juadah BERBUKA PUASA! amacam? haa, ni dia kepada kaum2 ibu..cuba la try!


ish ish ish....tudia, sekali pandang je nampak macam terliur je kan...dengan kacang nye, bawang goreng nye...perghhhh...urmmm! SEDAP DAN ENAK SEKALI!!

haaa...tanpa mau cakap banyak, copy la bahan dan cara2 dia kat bawah ni....nak masak sat lagi ni kan??
hehehehehehe <3 :)


 Bahan-Bahan:
1 kg beras
200gm kacang hijau
1 kg santan
50 gm kerisik
satu sudu kecil serbuk jintan manis, serbuk jintan putih dan halba
10 keping gula melaka
10 ulas bawang merah-dimayang
5 ulas bawang putih-dimayang
1 inci halia-dimayang 500 gm jagung
100 gm gula pasir
sedikit rempah kurma,kari
2 liter air
Cara:
1.masak nasi sehingga pecah. Kacau sentiasa.
2.masukkan kacang hijau dan jagung kacau hingga kacang hijau kembang
3.masukkan bawang, kerisik, halia dan rempah serta rempah kurma. Kacau lagi
Cadangan Hidangan:
4.masukkan gula melaka dan gula
5.akhir sekali masukkan santan dan kacau sehingga adunan pekat
6.sejuk adunan dalam dulang berlapik daun pisang.

haa tudiaaaa............okeyh clear la noh....boleh masakk dah tu...cuma kita kena p beli la barang2 sikit....hihihi....
makcik makcik pakcik pakcik..selamat mencoba yer...
dan juga selamat beramal serta selamat berbuka puasa...
kepada chinese, indian dan kaum lain...anda juga boleh mencoba!

2 comments:

Beeha B. said...

wah! beeha pantang bubur ni...mesti terliur..

akem said...

hehe..tu lah..memang sedap sgt :P

Post a Comment